Mikrozelenina / Microgreens

Mikrozelenina je horúcim trendom vo svete jedla a výživy. Ľudia, ktorí chcú zlepšiť svoje zdravie prostredníctvom výživy, pridávajú mikrozeleninu do svojich smoothies, na sendviče, miešajú ich do šalátov a dokonca si ich pestujú doma.

Čo je to mikrozelenina alebo microgreens?

 

Mikrozeleninou sú mladé výhoky zeleniny, bylín a niektorých kvetov. 

Rozdiel medzi klíčkami a mikrozeleninou

Klíčky a mikrozelenina sú dva rôzne pojmy. Klíčky sa zvyčajne pestujú vo vode a zbierajú sa do 2-3 dní, zatiaľ čo mikrozelenina sa pestuje v pôde alebo na podložke a vyžaduje svetlo pre svoj rast a zbierajú sa keď sú cca 7 cm vysoké. 

Chuť mikrozeleniny je závislá od pestovaných rastlín. Môže sa pohybovať od sladkej až po korenistú.

Mikrozelenina sa dá pestovať z takmer každého druhu zeleniny či byliniek z ktorých listy alebo stonky sú určené na konzumáciu. Nevhodné sú napr. rajčiny, baklažán a fazuľa).

Medzi najpopulárnejšiu mikrozeleninu patrí: Žerucha, Rukola, Brokolica, Bazalka, Slnečnica, Reďkovka, Repa, kapusta, hrášok, Alfaalfa, Senovka, Listové šaláty, Listová horčica, Kel a iné

Možné prínosy pre zdravie

Štúdie naznačujú, že mikrozelenina môže obsahovať vysoké koncentrácie živín, vitamínov a enzýmov v porovnaní so zrelou zeleninou a bylinkami.

Vzhľadom na ich vysoký obsah antioxidantov je mikrozelenina považovaná za funkčnú potravinu, to znamená potraviny, ktoré podporujú zdravie alebo prevenciu chorôb.

Konzumácia rastlinných potravín všetkých druhov súvisí so zníženým rizikom mnohých zdravotných stavov, ako je obezita , cukrovka , ochorenia srdca a vysoký krvný tlak . Rastlinná potrava tiež podporuje zdravú pleť, zvýšenú energiu, nižšiu hmotnosť a dlhší život.

Mnoho ľudí nedostáva odporúčané množstvo živín z mnohých dôvodov vrátane prístupu, nákladov, pohodlia a preferovania chuti. Mikrozelenina sa dá ľahko pestovať doma v malom priestore s malými nákladmi a poskytuje obrovské výnosy z hľadiska živín.

Výživa

Výskum ukázal, že mikrozelenina obsahuje vyššiu koncentráciu mnohých živín v porovnaní so zrelou plne vypestovanou zeleninou alebo bylinkami.

Viaceré štúdie preukázali vysokú úroveň fytonutrientov, antioxidantov, vitamínov a minerálov, ktoré mikrozelenina obsahuje. Mikrozelenina je tiež bohatá na enzýmy, ktoré umožňujú ľahšie trávenie.

Napríklad jeden špecifický nutričný problém, ktorý potrebuje pozornosť, je nedostatok minerálov (napr. Fe a Zn) ktorý postihuje viac ako dve tretiny svetovej populácie ľudí žijúcich v krajinách v podstate s každým ekonomickým statusom. Mikrozelenina, je novo vznikajúca plodina, ktorá môže byť bohatým zdrojom výživy a má potenciál byť produkovaná v takmer ľubovoľnom prostredí. Jedna štúdia skúmala koncentráciu mikrooroelemntov v mikrozelenine brokolice pestovanej v rôznych rastových médiach, ktoré sa dajú ľahko použiť v domácom prostredí.  V súvislosti s požiadavkami na zdroje (tj vodou, hnojivá a energiu) na produkciu mikrozeleniny sa tiež zvažovali nutričné ​​údaje s cieľom získať prehľad o možnostiach miestnej produkcie mikrozeleniny na diverzifikáciu potravinových systémov, najmä v mestských oblastiach, pričom sa minimalizujú celkové environmentálne vplyvy. Bez ohľadu na to, ako boli pestované, mala mikrozelenina väčšie množstvo Mg, Mn, Cu a Zn ako zrelá zelenina. Avšak mikrozelenina pestovaná v substráte mala vyššie hodnoty P, K, Mg, Mn, Zn, Fe, Ca, Na, a Cu ako zrelé rastliny. V prípade ôsmich výživovo dôležitých minerálov (P, K, Ca, Mg, Mn, Fe, Zn a Na) bol priemerný pomer mikrozelenina: zrelé rastliny až 1,73 (to jest až 73% viac v prospech mikrozeleniny). Extrapolácia z experimentálnych údajov, ktoré sú tu prezentované, naznačuje, že mikrozelenina brokolice by  si vyžadovali 158 až 236 krát menej vody, ako pri pestovaní klasickou formou v oblasti kalifornskej centrálnej doliny  a to o 93 až 95% kratšom čase a bez potreby umelého hnojiva, pesticídov alebo energeticky náročnej dopravy z farmy na stôl. Výsledky tejto štúdie naznačujú, že mikrozelenina brokolice má potenciál byť bohatým zdrojom minerálov, ktoré môžu produkovať jednotlivci, dokonca aj v mestských prostrediach, čím sa zabezpečí lepší prístup k primeranej výžive. Fe, Zn a Na).  

 

Zdroje:

Frontiers in Nutrition. 2017; 4: 7

www.medicalnewstoday.com

 

V Bratislave 12.10.2018